
Fazıl Say Konseri
Fazıl Say Konseri
10 Temmuz 21:15
ENKA Eşref Denizhan Açık Hava Tiyatrosu
1970 Ankara doğumlu olan Fazıl Say, Ankara Devlet Konservatuvar’ında bestecilik ve piyano eğitimi aldı. Say, henüz 17 yaşında iken, Düsseldorf’daki Robert Schumann Enstitüsünde de David Levine ile çalışmasını sağlayacak olan bir burs kazandı. Fazıl Say, David Levine’den sonra 3 yıl da Berlin Konservatuarı’nda çalıştı.
Fazıl Say 1994’te Genç Konser Sanatçıları Uluslararası Seçmeler Ödülünü 1994’te kazandıktan sonra uluslararası kariyerinde hızlı bir yükselişe geçen Say, New York Filarmoni, St. Petersburg Filarmoni, İsrail Filarmoni, Baltimore Filarmoni, BBC Filarmoni, Orchestre National de France ve dünya çapındaki diğer önde gelen orkestraların bilinen sanatçısı haline geldi.
2003 – 2004 sezonunda Salzburg Festivali, Londra’daki Harrod’s Piano Series, New York’daki Lincoln Center Festivali ve Tokyo’daki World Piano Series’de ilk defa konser verdi. Fazıl Say’ın oda müziği partnerleri arasında Shlomo Mintz ve Yuri Bashmet yer almaktadır. 2004 yılında Maxim Vengerov ile birlikte büyük bir Avrupa ve ABD turnesine çıkan Fazıl Say çok sayıda konser mekanında canlı performans sergiledi. Avrupa ve Amerika Fazıl Say Konserleri onun kariyerinde yeni kapılar açtı.
Fazıl Say herkesin bilgidiği gibi çok ciddi bir caz tutkunudur, bundan dolayı sürekli kendini yenileyen sanatçı bu kapsamda Türk ney virtüözü Kudsi Ergüner ile birlikte bir Worldjazz dörtlüsü oluşturdu. 2000 yazında bu dörtlü, İstanbul Caz Festivali, St. Dennis, Montpellier, Paris, Montreux Caz Festivali ve Juan-les-Pins Festivali’nde büyük bir başarı ve beğeniyle konser verdi. Piyanist kişiliğinin yanısıra ayrıca iyi bir bestekar olan Fazıl Say henüz 16 yaşındayken Black Hymns isimli eseri yazdı, 1991 senesinde Berlin Senfoni Orkestrasıyla birlikte Piano ve Viyolin konçertolarını çaldı. Nazım Hikmet’in şiirlerinden esinlenerek oluşturduğu ve ilk defa 2001 yılında Türkiye Cumhurbaşkanı’nın huzurunda çaldığı Nazım isimli eseri çok beğenildi.
“Requirem for Metin Altıok” isimli oratoryosu ilk defa 2003 yılında Istanbul’da 5000’den daha fazla seyirci topluluğuna çalındı. Mayıs 2005’de ETH Zürich tarafından istenen Dördüncü Piyano Konçertosunun prömiyerini Lucerne’de gerçekleştiren Fazıl Say Mozart’ın Rondo alla turca ve Paganini Jazz gibi yapıtların oldukça hünerli adaptasyonlarını piyano ve orkestra için geliştirdi.
2003 yılında, Radio France tarafından Yerleşik Sanatçı seçildi. Aynı unvanı 2005 Bremen Festivali’nde de alan Fazıl Say’ın ilk kaydı olan bir Mozart diski 1998 senesinde yayınlandı, basından ve müzikseverlerden çok güzel geribildirimler aldı. Diskografisine Gershwin’in Rhapsody in Blue, New York Filarmoni ve Kurt Masur ile I Got Rhythm Variations, bir Bach resitali ve Stravinsky’nin dört el için bestelenen Le Sacre du Printemps aranjmanı da dahildir. Bu kayıtla 2001 Echo-Preis Klasik ve 2001 Alman Müzik Eleştirmenleri’nin Yılın En İyi Albümü de dahil olmak üzere birçok uluslararası ödül kazandı.
Fazıl Say Besteleri
‘Prelüdler’, flüt ve piyano için, 1985; ilk seslendirme: Mehmet Mesci ve F. Say, (1986).
‘Süit’, piyano için, (1986).
‘Siyah İlahiler’, keman ve piyano için, 1987; ilk seslendirme, Götz Bernau ve Sayali Dadaş; Berlin’in 750. yılı kutlamaları dolayısıyla, 1987.
‘Gitar Konçertosu’, 1987; bu yapıtı geri çekti, 1997’de gitar ve orkestra için yeni bir yapıt yazdı.
‘İpekyolu’, piyano için, 1989; ilk seslendirme: RIAS Berlin Radyosu, canlı yayın: F. Say, 1989; sonradan konçertoya dönüştürüldü.
‘Yansıtmalar’, keman, piyano ve orkestra için konçerto, 1991; ilk seslendirme: Eduard Maturet yönetimindeki Berlin Senfoni Orkestrası, solistler; Götz Bernau, F. Say, 1991.
‘Nasreddin Hoca’nın dansları’ (sonradan “Türk Dansları” olarak adı değiştirilmiştir), piyano için, 1991.
‘Antik Anadolu Modları Albümünden’, piyano için, 1991.
‘Üç Masal’, oda orkestrası için: (12 yaylı, 6 üflemeli çalgı, arp, çelesta ve vurmalı çalgılar için), 1992.
‘Liszt’in si minör sonatı orkestralaması”; büyük orkestra için, 1992.
‘Altı Prelüd’ Debussy’nin 6 prelüdünün orkestralaması. 14 solo çalgıcı için: flüt, obua, klarnet, fagot, trompet, 2 vurmalı çalgı, piyano, gitar ve yaylılar dördülü, 1992; ilk seslendirme: besteci yönetimindeki Yeni Müzik Topluluğu, Köln, 1992.
‘Paganini’nin temaları üzerine çeşitlemeler” (modern caz stilinde) piyano için, 1993.
‘İpekyolu’, piyano konçertosu, 1994; ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, solist: F.Say, 1995.
‘Fantazi parçaları’, piyano için, 1993.
‘Caz Fantazileri’, piyano için, 1994.
‘Senfoni Konçertant’, piyano ve büyük orkestra için, 1993; ilk seslendirme: Gürer Aykal yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, solist: Fazıl Say, 1996; orkestra: 3 flüt, 3 obua, 3 klarnet, altosaksafon, 2 fagot, kontrafagot, 4 trompet, 3 trombon, tuba, 7 vurmalı çalgıcı için 27 vurmalı çalgı ve yaylılar için (14+12+12+8).
‘Gitar ve Orkestra için’, (gitar konçertosunun yeniden yazılışı), 1996.
‘İki Ballade’, oda orkestrası için; 1996 ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, 1996.
‘Oda Senfonisi’, oda orkestrası için, 1996; ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, 1996.
‘Kara Toprak’, piyano için, Aşık Veysel’in teması üzerine, 1997.
‘Gülnihal’, piyano için, Hamamizade İsmail Dede Efendi’nin teması üzerine, 1997.
‘Kadanslar’, Mozart’ın piyano konçertoları için kadanslar, 1987 – 1996.
‘Nazım Oratoryosu’, piyano, solo ses, koro ve orkestra için, 2001.
‘Metin Altıok için Ağıt’, piyano, solo ses, koro ve oda orkestrası için, 2002/2003.
‘Piyano Konçertosu, No:3’, piyano ve orkestra için, 2001.
Sivas ’93 tiyatro oyununun müzikleri.